Przed dokonaniem zmian w rozkładzie jazdy KLA zakładano, że autobusy mają jeździć w takcie. Co 15, 30 bądź 60 minut. Chciano, by pasażer nauczył się prostego rytmicznego rozkładu, dzięki któremu znałby godzinę przybycia autobusu na przystanek.
„Niezaprzeczalnym walorem taktu 60-minutowego jest jego przyjazność dla mieszkańców – łatwość zapamiętania końcówek odjazdów z określonego przystanku” - pisała w koncepcji firma zewnętrzna odpowiedzialna za zmiany rozkładu jazdy. Słowo "takt" bądź "rytmiczność" pojawiały się łącznie aż 41 razy.
W zasadzie jeszcze przed dokonaniem zmian kaliski rozkład jazdy był rytmiczny. Obecnie jest inaczej, poniżej przykład skopiowany z mojego artykułu na portalu Latarnik Kaliski z dn. 01.05.2023 (od którego nic nie uległo zmianie):
"Linia nr 3A w dni robocze w godzinach 5:00-21:00 kursuje co godzinę. Teoretycznie, ponieważ co do zasady autobus odjeżdża o godzinie X:45, jednak kilkukrotnie odjeżdża też o X:40, X:43 albo X:48. Rano odjeżdża o 5:30 i 6:28, po 16:00 nie ma kursu, kolejny jest o 17:18, potem 19:18 i 20:48. Nie da się zatem zaplanować podróży, przyjmując założenie, że autobus odjedzie 45 minut po pełnej godzinie, ponieważ w każdej chwili można trafić na kurs jadący wcześniej (przez co się na niego spóźnimy) albo później (przez co możemy się spóźnić do pracy albo na pociąg) albo
o zupełnie innej godzinie. Podobną nieregularność można spotkać w większości kursów. Czasami jest to różnica jednej minuty, czasami kilku.
To jednak niestety nie wszystko. Autobusy w soboty jeżdżą inaczej niż w dni robocze. A w niedziele jeszcze inaczej niż w soboty. I tak, dla przykładu, „jedynka” na przystanku Podmiejska Widok w dni robocze zatrzymuje się z reguły o godzinie X:36 (czasem X:35, X:37, X:05). W sobotę o godzinach dość nieregularnych – od 8:46 do 15:46 o X:46, potem trzy kursy o 16:51, 17:51, 18:51, potem jest trzyipółgodzinna przerwa i ostatni kurs o… 22:16. Czyli w zasadzie nigdy nie wiadomo, kiedy można się jej spodziewać. A jeszcze trzeba by zapamiętać niedziele – tam „jedynka” jeździ co dwie godziny o godzinie X:16 (oraz o 5:06)".
Niestety od publikacji mojego artykułu z dn. maja 2023 roku niewiele się zmieniło (a czasami zmieniło się na gorsze) i takt, który jest fundamentalną zasadą tworzenia rozkładów jazdy przyjaznych użytkownikom, zniknął na dobre.
Chciałbym się zapytać, czy możliwy jest powrót do sytuacji sprzed reform rozkładu jazdy KLA i przywrócenie taktu? Nie myślę tutaj o powrocie 1:1 do starego rozkładu, lecz wyłącznie o zachowaniu rytmiczności co 15, 30 bądź 60 minut, które pozwalają pasażerom nauczyć się, o której mogą spodziewać się autobusu na swoim przystanku (a co za tym idzie lepiej planować swoje podróże i wybierać autobus kosztem samochodu).
WK.0003.4.2024
5.06.2024 r.
Załącznik do interpelacji (Odp. na interpelację.pdf)
Zabezpieczenia przeciwpowodziowego Osiedla Ogrody.
Tadeusz Skarżyński - interpelacja z dnia 17 października 2024
Zatoki autobusowej przy ul. Armii Krajowej.
Tadeusz Skarżyński - interpelacja z dnia 17 października 2024
Magdalena Sekura-Nowicka - interpelacja z dnia 15 października 2024
Utworzenia miejsc parkingowych w okolicy Szkoły Podstawowej Nr 10 w Kaliszu.
Andrzej Plichta - interpelacja z dnia 11 października 2024
Funkcjonowania autobusu pracowniczego.
Mirosław Gabrysiak - interpelacja z dnia 9 października 2024
Eskan Darwich - interpelacja z dnia 7 października 2024
Stanu technicznego Miasteczka Ruchu Drogowego przy ul. Częstochowskiej.
Karolina Sadowska - interpelacja z dnia 30 września 2024
Tomasz Grochowski - interpelacja z dnia 30 września 2024
Drogi dojazdowej do Osiedla Wzgórza Kalisza.
Tomasz Grochowski - interpelacja z dnia 30 września 2024
Tomasz Grochowski - interpelacja z dnia 30 września 2024
Inwestycja w postaci parku kieszonkowego na terenie zielonym przy ul. Górnośląskiej 71b.
Artur Kijewski - interpelacja z dnia 26 września 2024
Budowa na terenie Kalisza nowego boiska piłkarskiego.
Artur Kijewski - interpelacja z dnia 26 września 2024
Remont nawierzchni na boisku przy Szkole Podstawowej nr 18 im. Janusza Kusocińskiego.
Artur Kijewski - interpelacja z dnia 26 września 2024
Artur Kijewski - interpelacja z dnia 26 września 2024
Marcin Małecki - interpelacja z dnia 25 września 2024
Marcin Małecki - interpelacja z dnia 25 września 2024
Uzupełnienie interpelacji ws skutków podtopień i zalań.
Magdalena Sekura-Nowicka - interpelacja z dnia 25 września 2024
Magdalena Sekura-Nowicka - zapytanie z dnia 13 września 2024
Karolina Sadowska - interpelacja z dnia 4 września 2024
Remontu ul. Żołnierskiej oraz miejsc parkingowych przy cmentarzu.
Maciej Antczak - interpelacja z dnia 3 września 2024