Przed dokonaniem zmian w rozkładzie jazdy KLA zakładano, że autobusy mają jeździć w takcie. Co 15, 30 bądź 60 minut. Chciano, by pasażer nauczył się prostego rytmicznego rozkładu, dzięki któremu znałby godzinę przybycia autobusu na przystanek.
„Niezaprzeczalnym walorem taktu 60-minutowego jest jego przyjazność dla mieszkańców – łatwość zapamiętania końcówek odjazdów z określonego przystanku” - pisała w koncepcji firma zewnętrzna odpowiedzialna za zmiany rozkładu jazdy. Słowo "takt" bądź "rytmiczność" pojawiały się łącznie aż 41 razy.
W zasadzie jeszcze przed dokonaniem zmian kaliski rozkład jazdy był rytmiczny. Obecnie jest inaczej, poniżej przykład skopiowany z mojego artykułu na portalu Latarnik Kaliski z dn. 01.05.2023 (od którego nic nie uległo zmianie):
"Linia nr 3A w dni robocze w godzinach 5:00-21:00 kursuje co godzinę. Teoretycznie, ponieważ co do zasady autobus odjeżdża o godzinie X:45, jednak kilkukrotnie odjeżdża też o X:40, X:43 albo X:48. Rano odjeżdża o 5:30 i 6:28, po 16:00 nie ma kursu, kolejny jest o 17:18, potem 19:18 i 20:48. Nie da się zatem zaplanować podróży, przyjmując założenie, że autobus odjedzie 45 minut po pełnej godzinie, ponieważ w każdej chwili można trafić na kurs jadący wcześniej (przez co się na niego spóźnimy) albo później (przez co możemy się spóźnić do pracy albo na pociąg) albo
o zupełnie innej godzinie. Podobną nieregularność można spotkać w większości kursów. Czasami jest to różnica jednej minuty, czasami kilku.
To jednak niestety nie wszystko. Autobusy w soboty jeżdżą inaczej niż w dni robocze. A w niedziele jeszcze inaczej niż w soboty. I tak, dla przykładu, „jedynka” na przystanku Podmiejska Widok w dni robocze zatrzymuje się z reguły o godzinie X:36 (czasem X:35, X:37, X:05). W sobotę o godzinach dość nieregularnych – od 8:46 do 15:46 o X:46, potem trzy kursy o 16:51, 17:51, 18:51, potem jest trzyipółgodzinna przerwa i ostatni kurs o… 22:16. Czyli w zasadzie nigdy nie wiadomo, kiedy można się jej spodziewać. A jeszcze trzeba by zapamiętać niedziele – tam „jedynka” jeździ co dwie godziny o godzinie X:16 (oraz o 5:06)".
Niestety od publikacji mojego artykułu z dn. maja 2023 roku niewiele się zmieniło (a czasami zmieniło się na gorsze) i takt, który jest fundamentalną zasadą tworzenia rozkładów jazdy przyjaznych użytkownikom, zniknął na dobre.
Chciałbym się zapytać, czy możliwy jest powrót do sytuacji sprzed reform rozkładu jazdy KLA i przywrócenie taktu? Nie myślę tutaj o powrocie 1:1 do starego rozkładu, lecz wyłącznie o zachowaniu rytmiczności co 15, 30 bądź 60 minut, które pozwalają pasażerom nauczyć się, o której mogą spodziewać się autobusu na swoim przystanku (a co za tym idzie lepiej planować swoje podróże i wybierać autobus kosztem samochodu).
WK.0003.4.2024
5.06.2024 r.
Załącznik do interpelacji (Odp. na interpelację.pdf)
Przywrócenia kursowania linii nr 8.
Zasadzenia drzew przy ul. Szapocznikow.
Powołania mobilnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
Zerwanego chodnika przy ul. Żelaznej.
Nocnych wyścigów samochodowych na terenie miasta Kalisza.
Przywrócenia prędkości 50 km/h na ul. Nowy Świat.
Planów budowy nowe siedziby Filharmonii Kaliskiej.
Działalności świetlic szkolnych w dni bez zajęć.
Środków finansowych na rewitalizację terenu przed WPA UAM w Kaliszu.
Opłat za parkowanie samochodami elektrycznymi.
Remontu ul. Dobrzeckiej i Św. Michała.
Ustalenia właścicieli nieruchomości/garaży w Kaliszu przy ul. Granicznej.
Certyfikacji kaliskich szkół w programie pn.: „Szkoła Promująca Zdrowie”.
Rozmieszczenia defibrylatorów na terenie miasta Kalisza.
Wykonania ogrodzenia placu zabaw w Parku Miejskim.
Harmonogramu realizacji remontów klatek schodowych.
Informacji dotyczącej wyremontowanych pustostanów w zasobie Miasta Kalisza.