zmień kontrast powiększ czcionkę pomniejsz czcionkę uproszczona wersja
Rada Miasta Kalisza

Rada Miasta Kalisza Interpelacje i zapytania

Interpelacja 12/2024 (Rozkładu jazdy autobusów KLA.)

Autor: Maciej Antczak , dodano: 27 maja 2024

Przed dokonaniem zmian w rozkładzie jazdy KLA zakładano, że autobusy mają jeździć w takcie. Co 15, 30 bądź 60 minut. Chciano, by pasażer nauczył się prostego rytmicznego rozkładu, dzięki któremu znałby godzinę przybycia autobusu na przystanek.
„Niezaprzeczalnym walorem taktu 60-minutowego jest jego przyjazność dla mieszkańców – łatwość zapamiętania końcówek odjazdów z określonego przystanku” - pisała w koncepcji firma zewnętrzna odpowiedzialna za zmiany rozkładu jazdy. Słowo "takt" bądź "rytmiczność" pojawiały się łącznie aż 41 razy.
W zasadzie jeszcze przed dokonaniem zmian kaliski rozkład jazdy był rytmiczny. Obecnie jest inaczej, poniżej przykład skopiowany z mojego artykułu na portalu Latarnik Kaliski z dn. 01.05.2023 (od którego nic nie uległo zmianie):
"Linia nr 3A w dni robocze w godzinach 5:00-21:00 kursuje co godzinę. Teoretycznie, ponieważ co do zasady autobus odjeżdża o godzinie X:45, jednak kilkukrotnie odjeżdża też o X:40, X:43 albo X:48. Rano odjeżdża o 5:30 i 6:28, po 16:00 nie ma kursu, kolejny jest o 17:18, potem 19:18 i 20:48. Nie da się zatem zaplanować podróży, przyjmując założenie, że autobus odjedzie 45 minut po pełnej godzinie, ponieważ w każdej chwili można trafić na kurs jadący wcześniej (przez co się na niego spóźnimy) albo później (przez co możemy się spóźnić do pracy albo na pociąg) albo
o zupełnie innej godzinie. Podobną nieregularność można spotkać w większości kursów. Czasami jest to różnica jednej minuty, czasami kilku.
To jednak niestety nie wszystko. Autobusy w soboty jeżdżą inaczej niż w dni robocze. A w niedziele jeszcze inaczej niż w soboty. I tak, dla przykładu, „jedynka” na przystanku Podmiejska Widok w dni robocze zatrzymuje się z reguły o godzinie X:36 (czasem X:35, X:37, X:05). W sobotę o godzinach dość nieregularnych – od 8:46 do 15:46 o X:46, potem trzy kursy o 16:51, 17:51, 18:51, potem jest trzyipółgodzinna przerwa i ostatni kurs o… 22:16. Czyli w zasadzie nigdy nie wiadomo, kiedy można się jej spodziewać. A jeszcze trzeba by zapamiętać niedziele – tam „jedynka” jeździ co dwie godziny o godzinie X:16 (oraz o 5:06)".
Niestety od publikacji mojego artykułu z dn. maja 2023 roku niewiele się zmieniło (a czasami zmieniło się na gorsze) i takt, który jest fundamentalną zasadą tworzenia rozkładów jazdy przyjaznych użytkownikom, zniknął na dobre.
Chciałbym się zapytać, czy możliwy jest powrót do sytuacji sprzed reform rozkładu jazdy KLA i przywrócenie taktu? Nie myślę tutaj o powrocie 1:1 do starego rozkładu, lecz wyłącznie o zachowaniu rytmiczności co 15, 30 bądź 60 minut, które pozwalają pasażerom nauczyć się, o której mogą spodziewać się autobusu na swoim przystanku (a co za tym idzie lepiej planować swoje podróże i wybierać autobus kosztem samochodu).

27 maja 2024 - Maciej Antczak

WK.0003.4.2024
5.06.2024 r.

11 czerwca 2024 - Elżbieta Pastuszak

Załącznik do interpelacji (Odp. na interpelację.pdf)

11 czerwca 2024 - Elżbieta PastuszakPobierz plik

Najnowsze interpelacje i zapytania

Ulew i nawałnic

Magdalena Sekura-Nowicka - zapytanie z dnia 13 września 2024

Remontu ul. Sulisławickiej.

Karolina Sadowska - interpelacja z dnia 4 września 2024

Skutków podtopień i zalań.

Magdalena Sekura-Nowicka - interpelacja z dnia 20 sierpnia 2024

Ostatniej wizyty Prezydenta Andrzeja Dudy.

Marcin Małecki - interpelacja z dnia 24 czerwca 2024

Miejsc parkingowych przy ul. Staszica.

Maciej Antczak - interpelacja z dnia 27 maja 2024

Rozkładu jazdy autobusów KLA.

Maciej Antczak - interpelacja z dnia 27 maja 2024

Naprawy kasowników w autobusach KLA.

Maciej Antczak - interpelacja z dnia 27 maja 2024